T1. Förklara varför (-2) är större än (-5).
(-2) > (-5)
Den negativa siffran som kräver minst för att man ska komma upp till 0 är
alltid störst. (-2) kräver bara att man ska addera med 2 för att man ska komma upp till 0 (positiva tal).
För att komma upp till 0 från (-5) krävs det att man adderar såhär :
(-5) + 5 = 0
Alltså desto lägre de negativa siffrorna är desto större är talet.
T2a. Förklara varför (-5) - 3 = (-8) och varför 5 - (- 3 ) = 8.
Man börjar från (-5) och sen så går man ännu mer till vänster i tallinjen med 3 dvs (-3). svaret blir alltså (-8).
man börjar från 5 och sen går man till höger om tallinjen med 3 steg eftersom att
- · - = +. Dvs 5 + 3 = 8.
T2b. Vilka olika betydelser har minustecknen i 5 - (- 3) = 8
Det första minus tecknet anger riktningen i tallinjen från 5 till vänster och när det andra minustecknet kommer in ändras riktningen och jag adderar med 3.
T3a. Vad menar man när man säger: ”plus minus noll”
Det betyder att vi varken går med plus eller minus. Alltså att vi stor där vi stod från början.
T3b. Vilken är lösningen till ekvationen x + 6 = 4
X + 6 = 4
X = 4 - 6 = - 2
X = - 2
T3c. Det tog lång tid innan man började räkna med negativa tal, trots att man länge använt subtraktioner, varför?
Eftersom att många matematiker ansåg att det inte fanns några tal under 0. Enligt dom var det omöjligt att räkna med tal under noll. Dom hade svårt att tänka sig att det verkligen fanns såpas låga tal men på 1700- talet började man att använda sig av negativa tal i europa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar