1. Hur, när och varför bildades FN?
Fn bildades direkt efter andra världskriget den 24 oktober 1945. Dom segrande makterna ville förebygga kommande konflikter i framtiden och detta var anledningen till varför nationerna ville starta FN organisationen. Man hade pratat om en liknande organisation förut, dock hade man aldrig skapat den.
När FN bildades gjorde dom segrande makterna en mellanstatlig organisation. En mellanstatlig organisation är när flera olika nationer styr organisationen tillsammans istället för en enda nation.
Ungefär 50 stycken representanter ifrån 50 stycken olika nationer samlades i New York för att bilda organisationen. Idag har FN 193 stycken länder som medlemmar.
4. Vad innebär diskriminering och vilka är grunderna för diskriminering i Sverige?
Diskriminering är ett annat ord för att förtrycka någon. I Sverige följer man diskrimineringslagen. Diskrimineringslagen är lagen som stödjer att alla människor ska få likadana rättigheter och möjligheter oavsett kön, politisk åsikt, etnisk tillhörighet, sexuell läggning, funktionsnedsättning, ålder, religion eller annan trosuppfattning.
Artikel 2 i FNs deklaration om mänskliga rättigheter handlar om exakt samma sak.
5.a Redogör för vad en nationell minoritet är.
En nationell minoritet är en folkgrupp med eget språk och egen kultur. Denna folkgruppen är en minoritet av landets befolkning, vilket innebär att dom är mindre än halva befolkningen. För att folkgruppen ska ansvara en nationell minoritetsfolk så ska folkgruppen ha bott i landet över 100 år eller 4 generationer. I artikel 27 i FNs konvention står det att dom som tillhör en nationell minoritet har rätten till egen religion, egen kultur och traditioner, och eget språk då dom också kan få undervisning i det språket. Folkgruppen ska även kunna använda sig av sitt språk i det vardagliga samhället.
Samer, romer, finnar i Sverige och judar räknas som minoritetsfolk i Sverige.
b Varför räknas samerna som ett urfolk?
Samerna räknas som ett urfolk eftersom att dom levde i Norden långt innan Sverige, Norge och Finland bildades. Även om dom levt här under en sådan lång tid så är dom inte det ”officiella” folket av Sverige, Finland eller Norge på samma sätt som Svenskar, finnar och Norrmän är.
c Resonera kring vilka anledningar det finns att klassificera ett folk som
nationellt minoritetsfolk.
I fråga 5a så beskrev jag ungefär vad en nationell minoritet är. Anledningarna till att klassificera folk till ett nationellt minoritetsfolk är bland annat att folkgruppen inte ska förnekas. Urfolken har till exempel existerat väldigt länge och att bara förneka deras rätt till en egen kultur, land osv skulle starta uppror och vara orättvist. Enligt FNs konventet så har alla rätt till ett ”land” eller att vara en del av en viss nation.
6. Ge tre exempel på hur mänskliga rättigheter kränks i världen.
Varje dag kränks människor på olika sätt i hela världen. Jag tror att lagarna om dom mänskliga rättigheterna alltid kommer att brytas, dock kan världen fortfarande förändras och bli bättre genom att minska på antalet kränkningar istället. Jag tänkte visa 3 stycken artiklar ifrån Fn deklaration kring mänskliga rättigheter och sedan berätta hur människor dagligen inte lever efter dom mänskliga rättigheterna.
Artikel 25:
Var och en har rätt till en levnadsstandard tillräcklig för den egna och familjens hälsa och välbefinnande, inklusive mat, kläder, bostad, hälsovård och nödvändiga sociala tjänster samt rätt till trygghet i händelse av arbetslöshet, sjukdom, invaliditet, makas eller makes död, ålderdom eller annan förlust av försörjning under omständigheter utanför hans eller hennes kontroll.
I många fattiga länder lever man med väldigt dåliga levnadsstandarder. Folk är ofta hemlösa, har inga kläder, ingen mat och ingen hälsovård. Alla dessa grejerna borde man ha rätten till enligt artikel 25 men ändå finns det länder där man inte har resurser till att förbättra situationen. När människor inte har reda kläder, ett hem, eller mat och vatten så leder det oftast till olika sjukdomar eller döden. Eftersom att man då inte har en bra ekonomi i det specifika landet så brukar man oftast inte ha råd eller tillgång till någon sjukvård heller och då leder det oftast till att den sjuka personen dör även om man skulle kunna ha botat den. Folk i närheten av den sjuka personen kan även bli smittade vilket leder till att även dom hamnar i en risig situation. I artikel 25 står det bland annat att man har rätten till trygghet när det kommer till sjukdomar, döden och arbetslöshet bland annat. Folket kan ju omöjligt känna en trygghet när dom vet att sjukdomarna dom får kan döda dom och att deras arbetslöshet inte spelar någon roll i landet, eftersom att nästan alla är arbetslösa och eftersom att samhället inte uppbyggt på det viset då man kan få pengar för att jobba inom vissa jobb osv.
Artikel 1
Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap.
På många ställen i världen är kvinnor extremt utsatta och kränkta. I artkel 1 står det bland annat att man har likadana rättigheter och är lika i värde oavsett vem man föds som. Bara för att man föds till en tjej så borde man alltså inte ha mindre rättigheter än männen i samhället till exempel. Kvinnor i många u- länder våldtas dagligen, torteras, tvingas till giftemål och har inte rätten till utbildning bland annat. Kvinnornas lika värde och deras rättigheter finns alltså knappt i vissa u- länder. I i- länderna så kan man ofta också se att kvinnan kan verka mindre värd i vissa sammanhang. Man brukar till exempel ofta höra om kvinnor som blir våldtagna eller får lägre lön. Folk kan även också se ner på kvinnor bara på grund av könet. Sånt här kan man märka väldigt ofta och man kan själv som tjej märka hur man ibland blir behandlad annorlunda bara på grund av ens kön. ’
Artikel 26
- Var och en har rätt till utbildning. Utbildningen skall vara kostnadsfri, åtminstone på de elementära och grundläggande stadierna. Den elementära utbildningen skall vara obligatorisk. Yrkesutbildning och teknisk utbildning skall vara tillgänglig för alla. Den högre utbildningen skall vara öppen för alla med hänsyn till deras förmåga.
I många u- länder har man inte resurserna till att alla ska kunna få en utbildning. Anledningen till detta kan bland annat vara att staten är väldigt ostadig i det landet. Om staten inte betalar pengar till dom som arbetar så kommer det oftast inte finnas så många lärare kvar som fortsätter med sitt jobb. Detta leder då till att barnen slutar gå till skolan. När barnen inte får någon utbildning kan dom inte heller i framtiden lära ut någonting eller jobba med något annat. Det blir ungefär som en ond cirkel och även om man har rätt till utbildning så brukar man inte få en utbildning på grund av dom bristande resurserna.
Ett exempel är mina föräldrars hemland Kurdistan. När vi pratar med våra släktingar där får vi ofta höra att dom inte fått sin lön på flera månader och att barnen därför inte heller har varit i skolan på flera månader. Detta brukar då också leda till att många affärer stänger ner och det blir svårare att köpa nödvändiga saker då. Både på grund av att affärerna är stängda men även på grund av att folket inte fått nån lön till att köpa nödvändiga saker med.
8. Resonera kring vilka fördelar en frivilligorganisation som arbetar för de mänskliga rättigheterna (t.ex. Röda Korset) kan ha jämfört med en
mellanstatlig organisation (t.ex. FN) när det gäller att nå ut och vara effektiv.
FN är den statliga organisationen som sätter reglerna om vad en människa borde ha rätten till och inte. Röda korset som är en frivillig organisation agerar efter dom reglerna som FN satt. Man kan alltså se hur båda organisationerna deltar och hur det dom jobbar med går ihop. Utan FN så skulle röda korset till exempel inte ha någon grund att stå på när det gäller vad som är okej och inte och utan röda korset så skulle FN inte ha någon grupp som förändrar och förbättrar problemen på fältet efter deras regler. Dom jobbar på olika sätt men ena organisationen utan den andra skulle inte funka lika bra.
Röda korset och frivilliga organisationer i allmänhet har inte lika stor makt som FN när det gäller att ändra regler osv. Därför är den största skillnaden dom kan göra ute på fälten och med direkt kontakt med problemen. När dessa organisationerna får mer och mer information om världen kan dom sedan rapportera vad dom sett till FN. FN kan då utnyttja den informationen dom fått.
Även om dom mellanstatliga organisationerna har mer makt så måste dom gå igenom en massa processer för att ta olika beslut.
En frivillig organisation har inte heller likadana resurser som en mellanstatlig organisation. Många skänker därför pengar till flera frivilliga organisationer för att dom ska få en bättre ekonomisk grund att röra sig på.
Organisationen Röda korset har en massa symboler och dom flesta av symbolerna är religösa. Detta kan ”skrämma” av folk som inte vill bidra till en organisation med en specifik religion. Vissa religösa kanske känner att dom inte vill stötta en organisation med en annan religions symbol osv.. Dock är Röda korset inte en religiöst bunden organisation men dessa symbolerna kan ändå vilseleda folk.
Mellanstatliga organisationer har det dock enklare när det gäller ekonomin. Ofta samarbetar organisationer som FN med flera olika länder vilket även leder till att många bidrar med pengar och andra resurser som behövs.
11. Hur kränks mänskliga rättigheter i diktaturer respektive demokratier?
Besvara frågan genom att välja och jämföra två specifika länder, en diktatur och en demokrati.
Mänskliga rättigheterna kränks överallt i världen. Oftast så är det så att länderna som styrs av en diktator har flest fall där dom mänskliga rättigheterna kränks. Dock så kränks dessa rättigheterna i demokratisk länder också. Jag hade tänkt att jämföra det diktatoriska landet Nordkorea och det demokratiska landet Sverige.
Nordkorea ses som ett av de mest repressiva politiska regimerna i världen. I Nordkorea finns det ett enda parti och oavsett vem som röstas fram som ledare så slutar et alltid med att Kim Jong-Un förblir landets ledare. Man betraktar även Nordkorea som en av de mest slutna nationerna i världen och därför är det svårt att veta exakt hur folket lever där.
Artikel 1
Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap.
Artikel 1 är bara en av många artilar som Nordkorea inte följer. Om man skickas till fängelse så drabbas man bara inte själv, utan 3 generationer av ens familj drabbas också. Detta innebär att man inte föds fri eller med vissa rättigheter beroende på vilken familj man tillhör. Ett barn kan alltså vara dömd för livet bara för att dennes farfar begick ett brott för några tio hundra år sedan.
Folk som döms till brott skickas ofta till tvångsarbetsläger. Ofta skickas hela familjen dit och inte bara den som begick brottet. På dessa tvångsarbetslägren är det väldigt ofta som man torteras och misshandlas till döds. Om personalen på lägren känner att en viss person gjort nåt fel så är det helt okej att döda denna personen. Då brukar hela lägret samlas för att alla tvunget ska titta på. På dessa lägren är det inte heller ovanligt att nya bäbisar föds. Dessa barnen växer då upp i dessa lägren. Även detta bryter mot artikel 1 som säger att alla människor är födda fria. Barnen som föds i dessa tvångsarbetslägren är inte födda fria och det är inte dom som föds in i ”fel” familj heller.
Det som händer i dessa tvångsarbetslägren kränker även mänskliga rättigheterna ifrån artikel nr 5:
Artikel 5
Ingen får utsättas för tortyr eller grym, omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning.
Som jag skrev tidigare så utsätts fångarna för tortyr och bestraffning dagligen. Ofta händer det ju också att folk där på grund av denna tortyren eller den acceptens som finns när det gäller dödsstraff i Nordkorea.
I Nordkorea har man ingen som helst yttrandefrihet. Alla dyrkar ledaren Kim jong-un och visar man annat så kan det sluta riktigt illa. Folk som har gått ut med sina åsikter eller agerat emot Kim Jong-Un brukar oftast dömmas till dödsstraff. Enligt artikel 19 så har Nordkorea även brytt mot detta när dom inte har tillåtit folk att få tycka som dom vill.
Nordkorea kränker även dom mänskliga rättigheterna i artikel nr 11 där man har rätten till att anses som oskyldig i rätten tills motsatsen är bevisad. I Nordkorea har man ingen rättvis rättegång/ingen rättegång alls vilket även kränker denna artikeln då man har rätten till en rättvis rättegång.
Artikel 19
Var och en har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet att utan ingripande hysa åsikter samt söka, ta emot och sprida information och idéer med hjälp av alla uttrycksmedel och oberoende av gränser.
I artikel 19 står det även att man ska kunna få sprida vidare sina idéer och information utan några gränser. I Nordkorea kan man knappt använda internet och när man väl får använda internet så får man bara se eller skriva bra saker om Kim Jong-Un. Uttrycker man annorlunda åsikter eller idéer så straffas man. Det är även förbjudet att kolla på vissa grejer ifrån resten av världen. Ledaren försöker hålla folket så isolerade som möjligt. Om folket skulle veta vad som existerade utanför Nordkorea så kanske dom skulle vilja göra uppror eller försöka fly. När dom inte vet mycket om världen så tror dom att Nordkorea är ett av dom bästa länderna. Dom har ju inget annat att jämföra med och födseln har dom blivit matade med propaganda.
En annan artikel som Nordkorea kränker är artikel nr 26, 2. :
26: 2. Utbildningen skall syfta till att utveckla personligheten till fullo och till att stärka respekten för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. Utbildningen skall också främja förståelse, tolerans och vänskap mellan alla nationer, rasgrupper och religiösa grupper samt främja Förenta nationernas verksamhet för fredens bevarande.
I denna artikeln står det att utbildningen ska bland annat bestå av att försöka förstärka respekten för dom mänskliga rättigheterna. Eftersom att landet nästan bara bryter dom mänskliga rättigheterna så lär dom inte heller ut något annat. Det står även att utbildningen ska innehålla förståelse, tolerans och vänskap mellan alla nationerna och rasgrupperna. Den Nordkoreanska skolan kränker även dessa rättigheterna. Ett centralt tema och mål i den Nordkoreanska skolan är att ingjuta fientlighet och hat emot USA, Japan och Sydkorea. I skolan handlar även mycket om utbildningen om att ingjuta lojalitet gentemot Kim Jong-Un och Nordkorea.
Artikel 2
Var och en är berättigad till alla de rättigheter och friheter som uttalas i denna förklaring utan åtskillnad av något slag, såsom på grund av ras, hudfärg, kön, språk, religion, politisk eller annan uppfattning, nationellt eller socialt ursprung, egendom, börd eller ställning i övrigt. Ingen åtskillnad får heller göras på grund av den politiska, rättsliga eller internationella status som råder i det land eller det område som en person tillhör, vare sig detta land eller område är oberoende, står under förvaltarskap, är icke-självstyrande eller är underkastat någon annan begränsning av sin suveränitet.
Var och en är berättigad till alla de rättigheter och friheter som uttalas i denna förklaring utan åtskillnad av något slag, såsom på grund av ras, hudfärg, kön, språk, religion, politisk eller annan uppfattning, nationellt eller socialt ursprung, egendom, börd eller ställning i övrigt. Ingen åtskillnad får heller göras på grund av den politiska, rättsliga eller internationella status som råder i det land eller det område som en person tillhör, vare sig detta land eller område är oberoende, står under förvaltarskap, är icke-självstyrande eller är underkastat någon annan begränsning av sin suveränitet.
Nordkorea kränker artikel 2 hela tiden under många olika aspekter som artikeln innehåller. Enligt Nordkoreas stat har man religionsfrihet i Nordkorea. Dock räknas en annan ideologi utöver den som Kim II-Sung skapade som ett politiskt brott. Statliga agenturer ägnar bland annat därför mycket tid till att leta upp kristna i landet. Man anser även att kristendomen är ett verktyg för västvärden då dom kan korrumpera dom nordkoreanska medborgarna.
I artikel 2 bryter man även emot den mänskliga rättigheten om att alla har likadana rättigheter och friheter, oavsett politisk uppfattning. Detta går även in i det här med yttrandefrihet som jag skrev innan. Man får inte säga emot när det gäller landets politik då det leder till flera möjliga straff.
I artikel nr 25: 1 så står det bland annat att alla har rätten till mat. I Nordkorea idag råder det enorm svält bland folket. Videos har smugglats ut ur landet där man såg barn och vuxna frossa i sig gräs för att få i sig så mycket näring som möjligt. Priserna på maten har höjts 3-4 gånger om och det är knappt att folk at råd till att överleva. Man anser att en tredjedel av landets befolkning är i behov av mat utifrån men det är knappt någon som får tillgång till det.
Nordkorea kränker alltså en massa mänskliga rättigheter och jag har inte ens tagit upp allt. Istället tänkte ja nu berätta om vilka mänskliga rättigheter som kränks i Sverige.
I Sverige får vi ofta höra om en massa konflikter där folk av en viss etnicitet blivit utsatta. Vi för höra om andra konflikter där den politiska uppfattningen har spelat roll och vi får ofta höra om kvinnor som blir våldtagna. Detta bryter då mot flera aspekter i artikel 2. Att en kvinna blir våldtagen är en handling av att folk kränker kvinnan på grund av hennes kön. En våldtäksman tar då bort en kvinnas rättigheter och friheter bara på grund av att kvinnan kan anses som det ”sämre” könet.
Även artikel 5 kränks i Sverige. På nyheterna kan man ibland höra om misshandel eller mord till och med. Artikel 5 säger att man inte får utsättas för tortyr, förnedrande behandling eller bestraffning.
Även i Sverige kränks flera artiklar vid olika tillfällen. Det mesta som kränks i Sverige är då saker som handlar om sexuell våld, rasism, homofobi och misshandel bland annat.
I Sverige jobbar regeringen och riksdagen mot att alla FNs deklarationer kring dom mänskliga rättigheterna ska följas. I Nordkorea är det tvärtom då ledaren är den som kränker alla möjliga mänskliga rättigheter. kränkningarna emot de mänskliga rättigheterna i en diktatur handlar då om systematiska brott där ledaren är den som gör fel vilket leder till att hans ”undersåtar” då också lever efter fel regler som han satt, dessa reglerna kränker dom mänskliga rättigheterna. I Sverige kränks dom mänskliga rättigheterna i enstaka fall då folk själva begår brotten utan någon ledare som säger att det är okej.
Problemen är betydligt större i Nordkorea. Om man skulle vilka ändra på deras kränkningar så skulle man behöva börja med Kim Jong-Un. Man skulle behöva ändra hela systemet som samhället är uppbyggt på och sedan skaffa ett bättre demokratiskt system. I Sverige försöker vi redan ändra på dom mänskliga rättigheterna som kränks. När en mänsklig rättighet kränks får den misstänkte en rättegång och sedan ett straff om han eller hon anses som skyldig. Detta gör att mindre personer vill begå brott i samhället då det inte gynnar dom själva.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar