måndag 2 november 2015

Reklam analys

Jag valde att använda mig av en reklam för ett schampo. Först så hittade jag en video reklam och sen en bild. Avsändaren till båda annonserna är Loreal paris och Loreal paris är även märket för själva schampot. 

Målgruppen för denna reklam är nog för tjejer som vill ha tjockare hår och även bara tjejer i allmänhet. Dom har inte skrivit eller sagt i någon av reklamerna att schampot är speciellt för tjejer men i videon är det en tjej som finns med och i själva samhället har det blivit så att tjejer ska ha långt tjockt hår så jag tror att det är det som är tanken bakom dessa reklamerna från hela början.

I videon säger dom ”what if science could give you what nature didn’t ?” och sedan så berättar dom att man kan få tjockare hår av just detta shampoot. I schampot anser dom att det finns ett ämne som kallas för filloxane och att det är det ämnet som gör håret tjockare. Dom använder sig alltså av vetenskap och forsling för att locka kunder till att köpa deras produkter. Det finns däremot inget bevis på att dom verkligen har testat schampot ingom forslingen. Dom säger att håret blir tjockare och tjockare efter varje dusch men inte hur lång tid det kan ta. 

På bilden så har dom skrivit ”obsessed with thickness? the Blue one” Dom har alltså betonat ordet blå igenom att göra bokstäverna blåa. Jag tror att anledningen till detta är för att hjärnan senare kopplar ihop blåa flaskor till detta schampot och då finns det en större möjlighet att man köper schampot. 

I videon finns det en tjej som jag känner igen från förut. Hon är en amerikansk skådespelare och det är nog en fördel för dom att ha med henne i annonsen eftersom att många personer kanske vet vem hon är och då lägger dom schampot på minnet. Dom kopplar alltså ihop skådespelaren och schampot tillsammans. Hennes repliker i videon är först ”you’re more than beautiful” och några sekunder senare så säger hon ”and you’re worth it”. Många tjejer som ser denna reklamen ser att hon har det typsika modell utseendet och jag tror att det lockar dom ganska mycket. 

På både videon och bilden så ser man att reklamen är en schampoo reklam på direkten. Dom visar alltså en bild på schampot ganska tidigt i videon efter ungefär 3 sekunder och på bilden så är det ju en stilla bild på schampot men denna skådespelaren i bakgrunden. Dom har med henne i både videon och bilden för att folk ska kunna koppla ihop henne med schampot oavsett vilken annons dom ser. 

Miljön är inte verklighets trogen i värken videon eller bilden. Bakgrunden är helt svart och det finns lite olika färger eller effekter som gör att det blir dimmigt i bakgrunden av modellen. Det finns även mycket färger i bakgrunden av produkten på bilden. Man kan även höra musik i bakgrunden. 

Syftet med denna reklamen är att mottagaren ska bli intresserad av produkten och sedan köpa den. Mottagaren av denna reklamen kan påverkas på olika sätt beroende på om dom tänker källkritiskt eller inte. Om personen inte tänker såpass källkritiskt så kan personen bli intresserad av produkten och sedan köpa den. Dom som tänker källkritiskt kan kanske tveka mellan om dom verkligen talar sanning eller inte. Denna personen kanske tar saken i egna händer och frågar andra personer om deras åsikter angående produkten. Reklamen kan också få folk att tro att tjockt hår är finare och bättre än tunt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar