onsdag 21 oktober 2015

Idrotts reflektion

Min tid har förbättras med 3 min sen första gången jag sprang Gunnesbo rundan. Jag tror faktiskt att min kondition har förbättrats efter detta arbetsområdet men även att min vardag har hjälpt till lite. Under sommarlovet hade jag paus från träningen och därför hade min kondition försämrats när vi började i skolan igen. Vi hade detta arbetsområdet och det fick min kondition tillbaka men jag känner att den faktiskt har blivit ännu bättre än vad den var förut eftersom att jag använde mig av andra metoder som tex att jogga ganska ofta. 

Jag upplever absolut att jag orkar mer saker i min vardag men jag vet däremot inte om det har med min kondition att göra. Jag har märkt att jag orkar mer men det kan bero på att jag har ställt tillbaka dygnet och att jag har börjat lägga mig i tid igen vilket jag inte hade lyckats med så bra dom första veckorna i skolan. 

Under denna tiden då vi har använt oss av en träningsbok så har jag tränat dans varje vecka men jag minns att jag inte dokumenterade någonting om det. Istället skrev jag om andra saker som tex när vi va på gymmet med skolan eller när vi sprang Gunnesbo rundan men jag skrev även om när jag själv tog intiativ och joggade på egen hand. 

Jag tycker att det är bra att skriva en träningdagbok. Man har verkligen koll på om man har tränat eller inte och hur lång tid det var sen den senaste träningen man hade. Under den tiden som jag skrev en träningsdagbok kändes det inte bra när man inte kunde skriva in så ofta och det gjorde att man ville träna bara för att kunna skriva in i sin träningsdagbok. Dessa anledningarna gör att det blir ganska positivt med en träningsdagbok men dom negativa anledningarna kan jag inte komma på. Allt ligger hos en själv och det gäller att inte slarva eller fuska. 

När jag skrev en träningsdagbok så tränade jag mer än vanligt och tanken var att jag skulle fortsätta så som jag gjorde men så blev det inte. Jag vet inte riktigt varför men jag var alltid så trött efter skolan och det blev nog min ursäkt. Även om det känns som att jag inte har någon tid till att träna ofta eftersom att jag dansar också så vet jag att jag kan få mer tid till träningen. 

I vardagen kan en god kondition vara bra till om du tex brukar cykla mycket så är det bra att inte bli trött för fort innan man har kommit till det stället man ska till. Om man håller på med tex dans så är det bra att ha en god kondition så att man klarar flera danser noggrant och inte slarvar i slutet. Det finns också massor med andra saker. Att träna konditionsträning och att ha en bra kondition är bra för hjärtat och ämnesomsättningen. Man mår bra i sig själv när man vet att man har gjort någonting som gynnar kroppen. 

Jag vet faktisk inte om jag kommer att fortsätta med konditionsträningen. Jag och några andra har varit länge intresserade av att gymma men vi vet fortfarande inte om vi har tid till det just nu. Min egen konditions träningen kommer säkert att börja snart igen eftersom att jag brukar hamna i perioder där jag blir väldigt intresserad av att träna men det finns däremot också perioder där jag känner tvärtemot. 

Jag blev inte alls nöjd med orienteringen som vi gjorde för några veckor sen. Jag tycker att jag borde ha satsat mer och det blir bara svårt att gå med en person som man har mycket annat att snacka om med. Någonting som var positivt var att vi hittade alla kontrollerna 

Det var ganska kul att hålla på med lagsport eftersom att jag inte brukar göra det på fritiden. Jag är inte jätte bra på vissa lagsporter men det är kul att ha någon utmaning och jag tycker även att det är kul när man ska sammarbeta som ett lag. Speciellt när samarbetet är bra i gruppen och alla kommer överens utan att folk spelar själva och lämnar ute resten av gruppen. 


Konditionsträningen var en utmaning men det var även väldigt kul. Jag har aldrig förr dokumenterat efter varje träning och det fick mig att verkligen tänka efter på vad det var som man gjorde bra och dåligt under en träning. Det gjorde att man kunde förbättra sig inför nästa träning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar