fredag 9 oktober 2015

hkk, hållbar utveckling

1. Ja jag är beredd att minska min konsumtion för att hjälpa miljön. Det finns mycket saker som jag skulle vilja ha och som förstör miljön men som egentligen inte är nödvändigt. Det är saker som tex kläder, smink osv. Dessa sakerna skulle jag egentligen kunna klara mig bra utan och därför känner jag att det är bra att göra någonting som kan förbättra våran miljö.

2. För att förbättra min konsumtion av olika varor kan jag börja använda mina gamla kläder som fortfarande passar mig och som jag tycker om istället för att köpa nya. Maten som vi köper kan vara nödvändig att ha om man tex köper varor som ägg, mjölk osv men om vi för ofta köper varor som egentligen vi skulle kunna leva utan och som faktiskt är dåligt för oss och miljön är jag beredd att försöka köpa nyttigare varor som håller längre istället för godis osv.. 

3. För mig och även för min familj tror jag att det är svårast att minska på vissa sorters matvaror som vi behöver varje dag som tex grönsaker, ägg och mjölk. Men dessa varor tror jag inte det är så nödvändigt att minska på istället kan man börja köpa krav märkta produkter. Kött äter vi ganska mycket hemma så det är nog svårt att minska på men ibland brukar vi faktiskt ha någon vegetarisk mat bara för att variera. Vi kan även köpa mer baljväxter om vu nu ska minska på köttet. Kläder för mig är nog enkelt att minska inköpet på eftersom att jag redan har mycket kläder hemma som jag skulle kunna klara min bra med. Smink köper jag inte alls ofta och därför känner jag inte att jag behöver minska på det. 

4. I allmänheten tror jag att konsumtion av teknik kommer att öka väldigt mycket. Detta tror jag eftersom att tekniken har utvecklats väldigt mycket och den kommer även att utvecklas ännu mer. Många personer är intresserade av modern teknik och därför kanske dom köper nya teknik varor när dom kommer ut. 

5. Vi slänger jätte mycket mat och andra produkter eftersom att vi tror att dom har blivit gamla eller så tror vi att dom inte funkar, det borde vi vara mer noggranna med. Om vi är mer noggranna med detta kommer även våra sopor att minskas och vi använder produkten fullt ut. Det som stod i boken tycker jag var dom viktigaste punkterna och därför kom jag inte på någon mer. 

6. För att stå emot reklam på internet så kan man ladda ner ett program som heter ”add block”. Detta programmet blockerar all reklam som kommer upp på din dator. Sedan kan man stöta på annan reklam tex när man är ute osv och det gäller att tänka efter innan man tror på reklamens budskap. Man ska alltid ha ett kritiskt tänkande. 


7. För att minska på hushållets sopor så kan man kan köpa in mindre varor som har stora förpackningar. Man kan pröva att köpa varor med mindre och miljövänligare förpackningar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar