tisdag 15 november 2016

Bild reflektion: kroppens proportioner

I början av arbetsområdet när vi skulle skissa kroppens proportioner så försökte jag få min skiss så verklighetstrogen som möjligt. Det gjorde jag genom att kolla ut måtten för varje del på kroppen och så vidare. Jag tog reda på hur breda och hur långa dom olika delarna var och sedan skissade jag ner kroppen med exakt samma mått på mitt papper. Eftersom att kroppen i verkligheten var lika stor som på mitt papper så gjorde det hela bilden väldigt verklighetstrogen. Såklart så fick jag sudda och göra om mycket eftersom att allting inte blev perfekt i början men jag blev faktiskt ganska nöjd med hur jag hade ritat en välbyggd och proportionerad kropp i slutet. 

När jag skulle bestämma vilken bakgrund jag skulle ha så gick jag runt i bildsalen och satte min gubbe på olika ställen för att se om det blev för mycket eller för lite skugga, om jag var nöjd men bakgrunden eller inte och om bakgrundsarbetet skulle ta för lång tid eller inte. Jag kom fram till att jag ville ha min gubbe på en hylla bland några böcker. 

Böckerna som jag har målat på min bild har bara samma namn som i verkligheten men däremot inte samma färger. Anledningen till detta var att vissa böcker var vita precis som hyllan men även också att vissa böcker skulle ta för lång tid att måla. Det fanns till exempel en bok med tiedye stil och den stilen skulle ta alldeles för låg tid att göra i slutet av arbetet. Allt i min bild var målat av akrylfärger förutom böckernas omslag. När jag skulle skapa skuggor med akrylfärgerna så blandade jag några olika färger tills jag fick den skuggnyansen som jag ville ha på min bild. Det var lite svårt mellan dom olika lektionerna eftersom att jag inte alltid fick samma färg men till sist så tycker jag att det blev ganska bra. 

På böckernas omslag så använde jag mig av akvarellfärger. Anledningen var att jag hade för lite tid för att måla detaljerat kring bokstäverna med akrylfärg. Dom ljusa böckerna på min bild blev ganska snygga men den svarta boken tycker jag förstör lite grann eftersom att den skär bland alla andra ljusa färger. Om jag fick göra om den så skulle även den vara i en ljus färg. Boken som man kan se längst till höger är en blandning av rosa och grön. Denna boken målade jag på ett ganska speciellt sätt. Jag målade båda färgerna med överdrivet mycket vatten för att försöka få dom att blanda sig med varandra och sedan så tog jag papper och duttade bort det resterande vattnet. Detta gjorde även dom vita bokstäverna synligare vilket jag tycker är fint. 

Jag är ganska nöjd med min målning generellt. Det skulle vara finare utan den svarta boken enligt mig men den gör absolut inte bilden ful. Jag är ganska nöjd med skuggorna, dom fina färgerna och tekniken som jag använde mig av för att måla den rosa-gröna boken. 

Nåt som jag hade kunnat utveckla i min målning är nog bara några finslipningar. Ett exempel kan ju vara att jag skulle kunna försöka att få ännu finare skuggor genom att ge dom en ”ombre look” på något vis. Jag skulle även kunna måla träväggarna i bakgrunden så att man ser att väggarna är gjorda av trä. Detta är ju såklart väldigt svårt men det skulle kanske kunna funka. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar