måndag 14 mars 2016

Utvärdering prao

När jag skulle leta efter en praoplats så hittade jag ingen i början men sedan valde jag resturang Sandra i stan till sist eftersom att jag känner ägaren. Arbetskläderna var ett svart förkläde och en svart T-shirt med nåt speciellt tryck. Under dessa prao dagarna gjorde jag lite olika arbeten hela tiden. Jag satte tex fram bestick och servetter på borden, jag torkade borden efter att någon hade ätit, jag diskade, gjorde efterrätt, jag hjälpte till att sätta fram lunch buffén och jag hjälpte också till med att laga maten. Någonting som jag lärde mig på min praoplats var att ta betalt. Jag fick ta betalt från några få kunder och stå i kassan men det var nog det jag gjorde som minst. Det fanns inte så många risker men det jag kommer att tänka på nu kan ha varit riskerna med dom olika maskinerna som tex fritösen. Dom som jobbade där under lunch buffén var vuxna och dom jobbade även på kvällarna också men då fanns det servitriser som var i 20-års åldern. Antalet kunder varierade helt från dag till dag. På måndagen så var det knappt några kunder alls och på vissa andra dagar så var det väldigt många och det gjorde det väldigt stressigt eftersom att man var tvungen att ta betalt, laga mat, och hjälpa kunderna samtidigt. Jag var ju där en kväll på veckan och det var fredagkvällen. Den kvällen trodde vi att det inte skulle komma så många personer men istället så var hela stället fullt och det var den dagen som var stressigast. Mina arbetstider var från 08.30 till 15:00 varje dag förutom på fredagen då det var från 16:00 till 20.00. De flesta kunderna vi fick var från 20 årsålder och uppåt. Jag tyckte att det var jätte roligt på min praoplats och jag är nöjd med mitt val av praoplatsen. När man frågar folk vad dom vill bli så vet dom oftast inte men de flestas drömyrke är jurist, skådespelare, sångerska osv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar