onsdag 4 februari 2015

pappersflygplan, utvärdering


Under dom senaste veckorna så har vi jobbat med att göra pappersflygplan och bygga upp en ramp till flygplanen som ska göra att den kan flyga utan att använda sig av material som te.x fläkt, hårfön, osv.

Vi gjorde en skiss över några olika idéer som vi tänkte över men valde till sist denna eftersom att dom andra hade otillgängliga material i sig. 
För att göra denna rampen som vi hade tänkt oss så använde vi oss av träbitar, kartong, ballonger, tejp, toarullar och en linjal. 

Efter att vi hade gjort skissen så var det dags att bygga upp våran ramp. Jag var inte i skolan den veckan och kunde därför inte hjälpa till men när jag kom tillbaka så var rampen gjord ungefär som vi hade tänkt oss. 

Vi valde att använda oss av toarullar mellan flygplanet och ballongerna (se bild) eftersom att vi att luften som kom från ballongerna skulle hamna i en rak riktning och blåsas på flygplanet så att den hamnade i rörelse. Detta gick inte så bra eftersom att vi var tvungna att hålla ballongernas öppning med våra händer för att luften inte skulle åka ut. så därför tog vi bort toarullarna och försökte få luften från ballongerna att riktas på planet utan toarullarna. Det kom lite luft i riktningen vi ville och resten hamnade utanför. Ballongerna bara flög iväg och flygplanet rörde sig framåt en liten bit. 

Jag tror att våran ramp skulle varit bättre om vi använde oss av något annat material som kunde blåsa ut luften bättre, inte ballonger. 

 Jag tycker inte att det  gick så bra med grupparbetet i början men det blev bättre i slutet av uppgiften. Om vi skulle göra denna uppgiften igen så skulle jag nog försöka se till att grupparbetet blev bättre.
Och att rampen vi byggde blev lite mer som vi hade tänkt oss men eftersom att jag inte var i skolan den veckan vi byggde rampen så kunde jag inte göra någonting åt saken. Jag tycker också att något av de sakerna vi kunde ha gjort annorlunda var att vi skulle bygga fler flygplan och sedan skjuta iväg alla och se vilket som var bäst. Vi var ganska slarviga med det och tog bara det flygplanet som såg bäst ut och som var en av dom få vi inte hade kastat. Vi båda som var med i grupparbetet slängde många flygplan som vi inte hade lyckats med eller sm vi inte var nöjda med. Dessutom så tycker jag att det flygplanet vi använde oss av var helt okej och om rampen vi byggde blev lyckad så skulle pappersflygplanet kunna flyga väl.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar