söndag 22 mars 2015

Labb 2

uppgift: Uppgiften var att mäta vilket material det är som dämpade ljudet mest. 

Hypotes: Jag tror att vi kommer att höra minde ljud från träbrädan eftersom att trä är ganska ihåligt/luftigt och därför tror jag att ljudet kommer fortsätta färdas igenom brädan mer än att reflekteras. Jag tror även också att vi kommer att höra mer ljud från plast brickan eftersom att den är blank och hård och därför tror jag att ljudet kommer reflekteras och komma fortare och längre fram. 

Syfte: Syftet med detta vara att vi skulle se vilket material som väggarna skulle kläs med för att rummen ska vara mer isolerade och för att se vilket material det är som dämpar ljudet mest. 

Material: plast kanna, mobil och hörlurar, cellplast, träbräda, whiteboard tavla, plastbricka, mobiltelefon, linjal.  

Utförande: Ta fram fyra olika material. lägg mobilen i kannan med ett konstant ljud från hörlurarna som man kan höra lite av. Ta en av materialen och håll det 45° över kannan. Den andra personen ska sedan backa tills den inte hör ljudet längre. Mät avståndet från kannan och personen.  


Resultat:




Slutsats: Min hypotes stämde ganska bra med resultatet. Träbrädan isolerade sämst som jag hade tänkt mig men dock så trodde jag att plastbrickan skulle isolera mest. 


Felkällor: Denna laborationens felkällor kan vara att det är olika personer som lyssnar på ljudet och dessa personerna kanske inte har lika bra hörsel. Detta hade vi tänkt på i början och därför var det samma person som lyssnade på tickandet under hela laborationen. En annan felkälla kan vara att vi hörde andra ljud i bakgrunden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar