måndag 21 september 2015

Mitt digitala liv

Jag brukar använda mig av min mobil och dator under en dag. Min dator brukar jag oftast använda till skolarbete, film, Youtube och Spotify men även till att söka information om olika saker som vi kanske jobbar med i skolan. Mobilen brukar jag använda till att ringa, lyssna på musik, ta foton och till sociala medier som t.ex Instagram, Kik och Snapchat. Jag brukar inte producera så mycket saker. Oftast blir det att jag gör något inlägg på Instagram eller Snapchat.

Egentligen så tycker jag att det mesta jag gör på mina digitala verktyg bara är onödigt. Sociala medier skulle man ju helt klart kunna klara sig utan men det har blivit en stor del i vårt samhälle och nästan alla personer har någon sorts social media. Skolarbete, telefonsamtal och foton tycker jag är lite viktigare än sociala medier. Skolarbete har ju med skolan att göra och det påverkar även våra betyg i framtiden. Telefonsamtal är bra och man har nu för tiden väldigt enkelt att kommunicera med folk som man inte har i närheten. Foton som jag har fotat tycker jag inte heller är så mycket slöseri med tid. Det är ändå en bild av någonting i verkligheten och man kan väcka upp gamla minnen igenom att bara se ett gammalt foto. 

Mina digitala verktyg leder definitivt till dåliga saker för mig. Ibland när man ska göra skolarbete på sin dator är det väldigt enkelt att bara klicka sig in på en annan sida som tex Youtube. Mycket av min tid går även åt mina sociala medier som jag har på mobilen. Jag vet faktiskt inte hur mycket skärmtid jag har under en dag. En gång laddade jag ner en app på min mobil som räknade hur många timmar om dagen jag använde mobilen och jag minns att jag kom upp på ungefär 2 timmar. I skolan använder vi ju datorn i princip nästan på varje lektion. Min skoldag ligger på ungefär 8 timmar så jag tippar på att jag använder min dator i ungefär     6 - 7 timmar i skolan. Om man lägger ihop allt detta så tycket jag att det är en väldigt lång tid. Skolarbete är viktigt men det är fortfarande väldigt mycket tid som man bara sitter framför en skärm. Mobilen tar också upp mycket tid. Det finns så mycket annat man kan göra.

 Mina föräldrar tycker inte att det är så bra med mina digitala verktyg. Datorn är ju för skolarbete men den används även för annat och min mobil är för det mesta till sociala medier och musik. Dom använder själva sociala medier som tex Facebook. Det gäller att hitta sin gräns och inte använda sina digitala verktyg till för mycket onödiga saker. Även om mitt digitala liv tar upp en stor del i min vardag så kan jag förändra det närsomhelst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar