måndag 7 september 2015

So medier, s 36

1. Text 1 var en faktatext. Detta vet jag eftersom att dom berättar information om någonting och författaren har inte med sin egna åsikt. exempel ur texten : ”Jonas Hassen Khemiris text i DN kultur hade redan under eftermiddagen blivit läst över 200.000 tusen gånger” För att en text ska var en faktatext är det buktigt att inga åsikter från författaren är inblandad och att det ska handla om ren fakta. 

Text 2 var en åsiktsbaserad text. Redan i första meningen börjar författaren med att skriva från sitt eget perspektiv. ”jag läser och undrar hur samhället har blivit så skevt”. För mig tycker jag att orden jag och undrar gör det väldigt självklart att det är en åsiktsbaserat text. I texten berättar personen om sina egna åsikter och vad den själv tycker. Texten är ganska personlig och skriven från jag perspektiv.

Text 3 är också en åsiktsbaserad text. Hon som skriver texten börjar stycket med att skriva ”jag tycker”. I texten skriver hon om hennes egna åsikter och även från sitt eget perspektiv. Det värkar som om hon har skrivit texten själv och skickat in den till media som en insändare. Hon avslutar också med sitt namn på slutet. 

Text 4 är en fakta text. I rubriken står det ”det är 70 mil till jobbet”. I artikeln så berättar dom om en familj som har 70 mil till jobbet från området som dom bor på. Detta är information om någonting. Texten innehåller inte några åsikter från författaren. I texten finns det även en ruta där det står fakta om familjen. Rutans rubrik är ”fakta”. 

Text 5 är en faktatext. Den är även väldigt kort och därför kan
man kalla den för notis. Det är en faktatext eftersom att det 
är något som är sant, lite både och. 

2. Jag utgår från text nr 2. Jag hittade några ord som gjorde det självklart att texten var en åsikts baserad text. Orden som jag hittade var: jag, våra, undrar. 
Dessa orden fick jag från text nr 2. I den texten är det en person som skriver en åsiktstext om invandrar ”problem”. Dessa orden tycker jag gjorde det mycket lättare för mig att se att det var en åsikts baserad text. 

3. För att en text ska vara en fakta text så borde texten vara baserad på ren fakta och innehålla information om någonting. Informationen måste vara sann och texten får inte heller innehålla en egen åsikt från personen som har skrivit texten. 


4. Nej. Man får inte skriva vad man vill i en åsikts baserad text. För att en åsikts baserad text ska godkännas så behöver den stämma överens med tryckfrihetsförordningen. Tryckfrihetsförordningen är en grund lag som berättar vad som inte är tillåtet att publicera i tidningar, broschyrer, bloggar, böcker osv. Tre av dom reglerna är att man inte får förolämpa någon annan, skriva eller lägga ut någonting som strider mot rikets säkerhet eller sprida falska rykten.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar