onsdag 22 april 2015

Tänk efter 4:2

T1

Ebba handlar för 3/4 av sin veckopeng.

Lukas handlar för 3/5 av sin veckopeng.

Om man delar någonting på 4 delar så blir delarna större än om man delar samma summa på 5 delar vilket innebär att 3/4 är större än 3/5 och att Ebba har handlar för mest pengar. 

(bild)

T2

När jag ska ta reda på hur mycket 3/5 av 350 kr är så brukar jag räkna såhär:
Jag dividerar summan med nämnaren. När jag har fått fram kvoten så multiplicerar jag den med täljaren.

Jag använder mig av detta sättet eftersom att numret nämnaren har är antalet delar summan är uppdelad i.  När jag har fått reda på hur mycket en del består av så multiplicerar jag det talet med täljaren för att komma fram till svaret.

350/5 =  70

70 • 3 = 210

Svar: 3/5 av 350 kr blir 210kr. 

T3a

Nej, Arvid har inte räknat rätt.

T3b

1/2 + 1/3 = (3+2) /6 = 5/6

Jag räknade ut detta igenom att hitta talets gemensamma nämnare som i detta läget blev 6. Jag dividerade sedan 6an med dom två nämnarna och därefter multiplicerade jag resultatet av den till sin respektive täljare. Efter det adderade jag dom och fick fram svaret. 

T4. Jag har kommit på 2 olika sätt att lösa denna uppgiften på. 

Ett av sätten jag använde för att räkna ut svaret var att jag hittade den gemensamma nämnaren. Se hela förklaringen på uppgift T3b. 

1/2 + 1/4 = (2+1)/4 = 3/4

Ett annat sätt man också kan använda sig av är att försöka göra om ett av talen så att båda nämnarna blir lika stora. Såhär såg uppgiften ut innan jag hade löst uppgiften: 

1/2 + 1/4 = ?

För att räkna ut detta måste båda nämnarna vara like stora. Jag gör dom lika stora igenom att multiplicera dom med varandra:

1/2•4 + 1/4•2 = 1/8 + 1/8 = 2/8

svaret: 2/8



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar