onsdag 20 april 2016

Diktcirkel

Sammanfattare vecka 16: Dikten som jag hade var en dikt av Bob Hansson och denna dikten hette När eftertexten rullar har alla gått hem. Utom du. 

Jag tolkar att denna dikten handlar om att det har varit vinter och att det nu håller på att bli sommar. I dikten står det att vi kliver in i filmen och detta tolkar jag som att vi kliver in i sommartiderna. Det står även att tiden som föregick var lång och svartvit och detta tolkar jag som att vintern har varit lång och färglös. 

Han beskriver detta som i en film. Det är mycket filmord med i denna dikten och jag misstänker att han använder sig av detta för att beskriva att sommaren äntligen har kommit och att han och en annan äntligen fick sin huvudroll. 

Diskussionsledare vecka 17: 
Frågor till gruppen:

Finns det något som är oklart? 
Hur kan man tolka titeln?
Vad tror ni har hänt innan denna dikt skrevs?

Hur tror ni det går? Vad händer i framtiden?
Hur tolkar ni min bild?

För mig symboliserar dessa två hjärtana dom två personerna som beskriver deras kärlek i dikten.
Dom beskriver deras kärlek med hjälp av naturen. Jag tolkade denna dikten som att solen lyser på dom för deras kärleks skull, därför ritade jag en sol. Som att dom gungar in mot en hamn med varandra, väldigt trygga i varandras famn. Därför riktade jag havet. Diktens titel är "för kärlekens skull" och jag tolkade detta som att naturen lyser upp dom två för deras kärleks skull. Därför ritade jag bilden där två hjärtan symboliserade dessa personerna med massa vackra natur tecken i bakgrunden som "lyser upp" personerna. För deras kärleks skull.



Granskare vecka 20: 
Dikten som vi arbetade med denna veckan var ”kärleken kommer” av Nils 
Ferlin

Dikten innehåll också anaforer och ett exempel på detta är antalet
gångerna som dom upprepar orden ”ditt” och ”mitt” eller ”din” och ”min”.
(läs dikten). I dikten upprepar dom även några ord några få gånger och därför 
tolkar jag att dikten innehåller anaforer. Det fanns även liknelser i dikten då 
dom jämför kärleken med
rosen som slår ut ur den hårdaste mark. Som sol över den mörka gärden. 
I dikten tycker jag även att det finns spår av antiteser eftersom att dom säger 
att ”din lycka är min” ”mitt hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt”. Antitesen är inte 
lika tydlig som himmel och jord men själv tycker jag fortfarande att det är en 
antites och det är min egen tolkning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar