tisdag 5 april 2016

NO labb, de fyra olika alkoholerna

Uppgift
Uppgiften var att bränna olika alkoholer. 

Syfte
Syftet med denna laborationen var att vi skulle se vilka alkoholer som hade bra löslighet, var lättantändande och vi skulle även se hur dom såg ut och hur dom luktade. Vi skulle alltså undersöka fyra stycken olika alkoholer. 

Material:
Etanol, Glycerol, Glykol, Metanol, tändstickor, snöre/veke, degellock, provrör, vatten. 

Utförande: 
Häll några droppar av en specifik alkohol på degellocket. Försök att tända alkoholen. Använd dig av ett veke om alkoholen inte börjar brinna. 

Häll ungefär 1cm vatten i provröret. Håll i några droppar alkohol i provröret och se om alkoholen enkelt blandas med vattnet. 

Hypotes:
Min hypotes var att etanolen och metanolen skulle vara lättantändiga. Jag trodde även att alla alkoholerna skulle vara genomskinliga och att alla skulle lukta starkt förutom glycerolet.

Resultat: 
Etanol: Etanolet var genomskinligt och det luktade som handsprit. Etanolet blandades med vatten enkelt och hade även lätt löslighet. Etanolet var lättantändligt men lågan syntes inte så bra även om den var stor. 

Glycerol: Glycerolet var också genomskinligt och det luktade ingenting speciellt. Glycerolet hade en tjock konsistens med inte så bra löslighet. Glycerolet var även inte lättantändligt så vi fick använda oss av en veke för att tända elden och lågan syntes inte heller så bra

Glykol: Glykolen luktade ingenting. Den var blå och svårantändig så därför använde vi oss också av en veke även här. Glykolen blandade sig med vatten på ett enkelt sätt. 

metanol: Metanolen luktade ganska starkt. Den var även genomskinlig och lättantändlig. Lågan var svag med en liten blå nyans i sig. Metanolen var även lätt löslig. 

Slutsats: 

Min hypotes var både rätt och fel. jag trodde att alla alkoholerna skulle vara genomskinliga men det var faktiskt en alkohol som inte var det, den alkoholen hette Glykol och den var blå. Jag trodde även att alla alkoholerna skulle vara lättantändiga förutom glycerolet och där hade jag delvis rätt. Glycerolet var inte lättantändligt precis som jag skrev i min hypotes men glykolet var inte heller lättantändligt. Jag trodde även att alla alkoholer förutom glycerolet skulle lukta starkt med både glycerolet och glykolet luktade ingenting. 

(Har tyvärr ingen bild på metanolens låga)

Bild på när Etanolen brann. 












Denna veken är doppad i glykolet och lågan blev inte lika stor
som till exempel Etanolens låga.




Detta är en bild på när vi tände eld på veken som var doppad i
Glycerolet. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar