torsdag 10 december 2015

Kan våld vara rätt?

1. Jag tycker att våld är fel i alla tillfällen men om det nu finns ett väldigt orättvist samhälle som måste fixas till så kommer inte ens röst bli hörd om man bara försöker att lösa det genom att prata. Till exempel om Sverige var en diktatur. Diktatorn skulle inte lyssna på folket om folket skickade in brev om deras missnöje, protesterade och bara pratade om felet i samhället. Våld kommer att behövas för att gå emot en såpass stor makt även om jag fortfarande tycker att våld är fel. Ibland måste man göra saker som är fel och bara för att folket skulle använda våld i detta sammanhanget så betyder det inte att det är tillåtet. 

2. Man kan aldrig veta om det kommer att komma upp nya revolutioner i framtiden. Jag tror inte att Sverige har lika stor risk som till exempel mellan östern har. Just nu i mellanöstern så pågår det en massa oroligheter med diktaturer och terrorister inblandade. Det som håller på nu kanske leder till en fortsatt diktatur eller till en stor revolution som hela världen blir inblandad eller har en del i. Man vet aldrig vad som kommer att hända. Många kanske inte tänker på detta men det som händer just nu i mellanöstern kanske är någonting som barnen kommer att få lära sig om i skolan om 200år, precis som vi får lära oss om den franska revolutionen. Men jag tror absolut att revolutioner kommer att uppstå i framtiden och detta tror jag eftersom att jag vet att många personer av jordens befolkning inte är nöjda med det samhället dom lever i och man kan aldrig göra alla nöjda. 

3. Jag känner inte till några revolutioner som nyligen har uppstått men jag känner ju till protesterna och oroligheterna som pågår i mellanöstern. Jag vet även att det har varit protester i paris på grund av terrorattacken som hände för några veckor sen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar