onsdag 9 december 2015

Kopplingar - batterier. V43

Uppgift 
Uppgiften var att kunna tända lampan med det materialet vi fick använda oss av samt göra ett kopplingsschema. 

Syfte 
Syftet var att vi skulle lära oss hur man gör en koppling med detta materialet för att kunna tända en lampa. Vi skulle även lära oss att rita ett kopplingsschema.

Material 
Batterier, kopplingstråd, lampa.

Utförande
koppla koppartråden med ena änden till batteriets pluspol och andra änden till lampan. Ta en till koppartråd och koppla ena änden med lampan och den andra med batteriets minuspol.

Hypotes
Min hypotes är att lampan ska börja lysa eftersom att det var det som var meningen med laborationen.  

Resultat
Lampan började lysa efter några få försök. När vi tog bort ett material från laborationen så slutade lampan att lysa. 

Slutsats 

Jag kom fram till att man kan få ett batteri att lysa med hjälp av dessa få materialen. Min hypotes stämde. Jag trodde att lampan skulle börja lysa med hjälp av detta materialet som vi använde oss av och det gjorde det också. Om man vill ha en starkare lampa så kan man seriekoppla batterierna och det skapar högre spänning. En felkälla kan ha varit att batteriet inte var så bra som de var meningen att det skulle vara och då lyser lampan svagare. I slutet av laborationen gjorde vi också ett kopplingsschema som jag tyvärr inte har en bild på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar