måndag 1 juni 2015

Mitt ekosystem

Syfte: Syftet är att vi ska se hur ett ekosystem fungerar. 

Hypotes: Jag tror att syret i burken kommer att ta slut eftersom att insekterna andas hela tiden och det innebär att dom tar upp syren som dom behöver och lämnar ifrån sig koldioxiden som växterna sedan behöver för att växa. Efter en stund så tror jag att växterna kommer att växa mycket snabbare eftersom att det bara finns koldioxid kvar. Jag tror även att vattnet kommer att avdunsta och sedan droppa ner igen och då kan växterna ta upp de igenom rötterna eftersom att vatten är en av de sakerna dom behöver för att växa.   Djuren kommer också behöva vatten för att överleva. Jorden i burken behöver syre för att inte torka ut och efter en stund när syren inte finns kvar så kommer även jorden att torka ut. Jag tror också att burken kommer att öka i vikt eftersom att koldioxid väger mer än syre och i slutet av experimentet så kommer det knappt att finnas något syre kvar. 

Material: glasburk, jord, maskar, gråsuggor, växter, löv, vatten. 

Utförande: Lägg in jord på botten av glasburken. Plantera växter med rötter. Lägg in djuren och löven. Häll in vatten så att jorden blir fuktig och stäng burken. Sen  vägde vi och kollade upp vad det var som hade hänt i burken i några veckor. 

Resultat:

Slutsats: Min hypotes stämde inte jätte bra. Jag trodde att burken skulle öka i vikt men istället så minskade vikten. Kretsloppet i glasburken fungerade ungefär likadant som i verkligheten. Vattnet som fanns i jorden avdunstade efter en stund och blev till imma på glasburkens lock. Efter en stund föll dropparna nertill jorden igen. I verkligheten avdunstar vattnet som sedan bildar moln innan det börjar regna. Men eftersom att det inte kan bildas moln i min burk så bildades det imma på glaset/locket. De flesta av växterna klarade sig bra. Några hade börjat bli bruna men den största växten var fortfarande grön och man kunde se att rötterna hade växt väldigt noga. Eftersom att växten kunde växa så tror jag at systemet funkade väldigt bra. En del av min jord har bildat alger. Det beror på att burken hade massa bakterier. Fotosyntesen i burken funkade också väldigt bra. 

Felkällor: 

Första gången jag granskade burken såg det ut som att maskarna hade dött men eftersom att ekosystemet funkade bra så tror jag nu efteråt att dom fortfarande lever. Jag borde kolla upp det noggrannare men det är svårt att kolla upp det när man inte får öppna burkens lock. Burken har minskat i vikt vilket den inte borde. Det kan bero på att gas har råkats släppas ut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar