fredag 5 juni 2015

Slöjd utvärdering vt 15

Vi fick som uppgift att göra en låda utan att använda sig av metall. I början hade jag svårt för att komma på hur jag skulle göra min låda men jag valde att göra en låda med en ganska annorlunda form som jag kom på själv (se bild).

För att göra denna lådan använde jag mig av två olika sorters trä som kallas för björk plywood och fur plywood. Jag använde mig även av en rondellslip och Jens hjälpte mig med bandsågen. 

Jag började med att göra en skiss på min låda. Jag skrev ut vilka mått jag hade tänkt mig att använda och sedan började jag jobba. Jag sågade ut 6st lika långa träbitar av träsorten som kallas för fur och sedan så sågade jag även ut 4st träbitar som var mycket mindre än de andra. För att limma fast träbitarna med varandra så använde jag mig av rondellslipen. Jag slipade varje sida i olika vinklar av alla träbitarna så att de passade ihop med varandra när jag skulle limma ihop dom. Det var ganska svårt att få vinklarna att passa med varandra men efter flera försök så lyckades jag. Jag limmade ihop alla bitarna som sedan skulle torka. Annars var min ”vägg” klar. Efter det så var det dags att fixa min botten. Jag hade tänkt mig att hela lådan skulle bestå av fur plywood men istället så råkade jag använda mig av björk som jag sedan sågade ut i samma form som lådan. När min vägg hade torkat klart limmade jag även fast min botten på lådan. Jag gjorde exakt samma sak med locket bara att jag denna gången använde mig av fur. Nu var hela lådan ihop limmad och det var dags för mig att slipa den. Jag använde mig av rondellslipen men även vanligt sandpapper. Efter att jag hade slipat hela lådan så behövde jag fixa mitt lock så jag bad Jens att såga ner min låda ungefär 3 cm från lådans topp med hjälp av bandsågen. I locket limmade jag sedan in små runda träbitar i varje hörn. Jag gjorde även ett hål i mitten av locket med borrmaskinen så att jag sedan skulle kunna sätta in handtaget. När jag försökte få på locket på lådan så funkade det inte så bra. För att fixa det så slipade jag på de små pinnarna med sandpapper i sidorna och till sist så passade locket in. Jag hade tänkt att lacka min låda men eftersom att jag hade brist på tid så oljade jag den istället med ett lager. Sedan var den klar. 

Själv tycker jag att jag kunde ha jobbat mer effektivt på lektionerna. Vissa lektioner var jag inte så fokuserad men på vissa andra lektioner var jag väldigt fokuserat och jag fick även mycket gjort. Om jag hade jobbat effektivt varje lektion tror jag att jag hade haft mycket tid över och det skulle inte bli så mycket slarv i slutet. Jag hade t.ex kunnat lacka min låda, suddat alla streck och kanske lagt till något fint som jag hade kunnat bränna in. 

Om jag hade gjort en likadan låda igen så skulle jag ha sågat alla träbitarna lite större äv vad dom egentlige skulle vara. Då kunde jag bara slipa ner den sista biten istället för att behöva såga en till träbit. Detta säger jag eftersom att det hände många gånger under mitt arbete att jag hade råkat såga en för liten bit. Jag skulle även sudda vissa streck på min låda men det hann jag inte med.


Anledningen till varför jag valde denna formen var för att jag ville göra en annorlunda låda. Jag tycker att det har börjat bli lite tråkigt med att alla lådor såg likadana ut så jag ville helt enkelt ta en form som ingen annan hade för att se om jag skulle lyckas med den formen. 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar