måndag 5 september 2016

Svenska läxa. v.36

Jag har läst en artikel som handlar om elevernas inställning i skolan. Det är en gymnasieelev som heter Sofie Ander som har skrivit artikeln. I artikeln så skriver hon bland annat att det är elevernas inställning som är problemet och inte skolans undervisningsteknik. Artikeln finns på Expressen. 

För det mesta håller jag med om det som står i artikeln. Vi får nästan allt serverat på ett silverfat i den svenska skolan. Det enda som vi elever behöver göra är att anstränga oss tillräckligt mycket för att
få bra betyg och en bra utbildning. I skolan får vi till exempel välutbildade lärare, gratis böcker, pennor och mat för att hålla energin uppe osv. Vissa skolor eller klasser har ju såklart negativa delar också och det är klart att det är okej att peka ut dom delarna så att förbättringar kan ske.

Däremot så tycker jag att det är fel att hon skriver att elevernas attityder kommer ursprungligen hemifrån. Såklart så påverkas man mycket av vad ens föräldrar säger och deras synvinkel på skolan men det är inte allt. Föräldrarna kan egentligen bara påverka en liten del. Enligt mig kommer mycket ifrån eleven, vännerna utanför skolan och lärarens engagemang. Som elev så ändras attityden ganska ofta för mig i alla fall. Ibland kan jag ha en väldigt framåtriktade attityd då jag bara vill kämpa emot mina mål men ibland så är jag väldigt skoltrött och det kan ändra min attityd ganska mycket åt det negativa hållet.

I allmänhet så tycker jag att artikeln hade ett bra budskap då budskapet var att det är våran inställning som senare kan påverka vårt resultat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar