torsdag 15 september 2016

Tankar om: allt för min syster

1. Jag tycker att det är fel att skaffa ett barn för att använda barnets kropps delar. Det är inte rättvist för barnet. Barnet borde få bestämma senare i en lämplig ålder om hon eller han vill skänka sina kropps delar eller inte. Det ska absolut inte vara ett tvång.

2. Jag lärde mig att man kan klona en bebis innan födseln med till exempel en annan person genom att fixa med generna och mammans befruktade ägg.

3. Jag tycker inte det är rätt att klona en person i detta syftet. Däremot så förstår jag att till exempel forskare klonar för forskningens skull och det tycker jag är okej. Eftersom att vetenskapen går framåt med hjälp av detta och det får oss att förstå generna bättre och så vidare. Men det borde inte vara okej att klona i detta syftet enligt mig.

4. Det var starkt av Anna att stå upp för sig själv och sin egna kropp på det sättet som hon gjorde. Hon gjorde ju det eftersom att Kate hade bett henne att göra det och det var starkt av henne att göra som hennes stora syster ville även fast än att hon visste att det skulle leda till att hennes storasyster skulle dö.

5. Jag förstår att mamman går genom en väldigt tuff tid men hon borde tänka mer på Anna och hennes vilja. Anna är ju fortfarande ett barn som påverkas av allt detta. Samtidigt så tror jag att om jag var i mammans situation så skulle jag själv ha gett Kate mer uppmärksamhet eftersom att det är hon som har sjukdomen.

6. Filmen fick mig att tänka på att man inte alltid ska ta en bra hälsa för givet. Man kan när som helst drabbas av någon sjukdom eller någon olycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar